1. Definisjon av tjenesten
- Cartrade Solution er en tjeneste for privatpersoner som ønsker å selge bilen raskt
og bedrifter som ønsker et stort utvelg av biler til gode priser, enkelt og risikofritt
gjennom budrunde på bilene. Alle biler som selges blir testet av en nøytral
tredjepart, og biler selges på budrunde til profesjonelle forhandlere av bruktbil. - For bilselger er tjenesten kostnadsfri. Det vil si at bilselger aldri betaler noe til
Cartrade Solution for gjennomføring av test eller administrasjon ved salg.
Forhandleren som kjøper bilen betaler et gebyr til Cartrade Solution for å kjøpe
bilen. Dette gebyret dekker våre kostnader ved test, bilder og annonsering, samt
administrasjon. Gebyret er 5 295 kr + mva.
2. Bilforhandlere
- Registrert brukere – brukeresom har fått bekreftet en registreringsprosess og
mottatt påloggningsinformasjon for å få tillgang till Cartrade Solutions auksjoner. - Tjenesten til Cartrade Solution for salg av bil er ikke tilgjengelig for bilforhandlere. I
tilfelle en bilforhandler overfører bilen til privat hånd eller en nærstående part for
deretter å selge på Cartrade Solution.no, anses dette som en omgåelse av denne
bestemmelsen.
3. Cartrade Solution AS tar ansvar
- CARTRADE SOLUTION tar ansvar for sine forpliktelser og holder det vi lover.
- CARTRADE SOLUTION vil samle et utvalg selgere og kjøpere for å tilby effektive og
pålitelige tjenester. - Åpenhet: Hvert brukt kjøretøy er unikt og har sin egen historie. CARTRADE
SOLUTION vil sannsynligvis aldri kunne vite alt om kjøretøyene vi selger, men vi
streber etter å oppdage og kommunisere alt vi kan. Våre forpliktelser er:
a) å kommunisere og dele med oss alt vi vet om et kjøretøy,
b) å fortsette å forbedre nivået på det vi vet, - Like muligheter:
Lik mulighet betyr at alle kjøpere i en auksjon skal ha samme sjanse til å kjøpe bil
uavhengig av antall kjøp kjøperen gjør
4. Bilselgers ansvar før salg gjennom Cartrade Solution
- Opplysningsplikt
Bilselger har opplysningsplikt om bilens tilstand. Bilselger skal i
registreringsprosessen opplyse om skader eller mangler på bil som har innvirkning
på bilens tilstand. Skader eller mangler som selger bevisst velger å ikke informere
Cartrade Solution om kan lede til erstatningsansvar ovenfor Cartrade Solution, og
kan også lede til at den forhandler Cartrade Solution selger bilen videre til kan
gjøre direktekrav gjeldende mot Bilselger jf. Kjøpsloven § 84. Alle opplysninger skal
være meddelt skriftlig. - Bilselgers ansvar før salg gjennom Cartrade Solution
Bilselger må kontrollere at han/hun er juridisk eier av bil som ønskes solgt. Hvis
dette ikke er tilfelle forplikter bilselger seg til å innhente skriftlig fullmakt for salg
av bil fra juridisk eier før budrunde gjennomføres. Ved salg fra dødsbo må
arving(er) innhente skifteattest og eventuelle fullmakter som er nødvendig for å
selge bil. - Salgsklar bil ved levering
Bil skal leveres til Cartrade Solution, eller partner for henting, i en tilstand slik at den er klar til å selges videre til forhandler. Eksempelvis bør servicehefte, to sett nøkler og begge sett med hjul ligge i bil for å oppnå høyest mulig pris i budrunde. Hvis servicedokumentasjon er elektronisk må selger bistå Cartrade Solution med å innhente denne dokumentasjonen (det er kun bileier som kan hente ut dette fra bil). Cartrade Solution tar ikke ansvar for å kontrollere at bilselger har gjort bil fullstendig salgsklar. Bilen skal være i kjørbar tilstand i henhold til Vegtrafikkloven. - Vasket bil ved levering
Bilselger er forpliktet til å vaske bilen slik at test av bil kan gjennomføres. Cartrade
Solution har mulighet til å fakturere bilselger for kostnad ved vasking, hvis test hos
testsenter ikke kan gjennomføres som en følge av manglende vask. Det er
tilstrekkelig med en grov vask av bil for at test skal kunne gjennomføres. - Deaktivering av øvrige annonser
I perioden bilen er levert til testsenter og budrunde avsluttet skal ikke bilselger ha
aktive annonser i andre kanaler enn Cartrade Solution.no (eksempelvis finn.no eller
Facebook). Eventuelle annonser settes inaktive. - Heftelser på bil
Bilselger forplikter seg til å betale alle heftelser på bil før salg til Cartrade Solution
gjennomføres. Hvis ikke bilselger har slettet heftelser innen 7 arbeidsdager etter at
tilbud på bil er akseptert, så har Cartrade Solution en ensidig rett til å heve kjøpet. - Bilforhandlere
Hvis bilselger opplever at bilforhandlere tar direkte kontakt med dem under eller
etter salgsprosess med Cartrade Solution, så er de pliktige til å varsle Cartrade
Solution om dette på telefon, epost eller sms. - Skader på bil
I tilfelle det skulle oppstå skader på bil mens den står på testsenter, og så lenge
salgsprosessen pågår, dekker Cartrade Solution egenandel på forsikring oppad
begrenset til kr 10 000. Cartrade Solution dekker ikke tap av bonus. - Kansellering av time til test
I tilfelle bilselger ikke ønsker å benytte seg av tjenesten, plikter vedkommende å
underrette Cartrade Solution skriftlig per e-post til info@cartradesolution.no innen
24-timer før avtalt dato for innlevering. Dersom Cartrade Solution ikke blir varslet
om kansellering rettidig, kan selger bli fakturert et gebyr på kr 3 000.
5. Vilkår for bruk av hentetjenester hos Cartrade Solution
- Om tjeneste
Cartrade Solution benytter tredjepartsleverandører for å utføre hentetjenester. Bil hentes på sted og tid som avtalt med bilselger (på telefon), og bilen leveres til et testsenter hvor Cartrade Solution har samarbeidsavtale. Alle sjåfører som henter bil har gjennomgått opplæring, har gyldig førerkort og er blitt kvalitetssikret av tredjepartsaktør. - Bilens tilstand
Bilen må være i kjørbar stand (eks. gode dekk, synlige kjennetegn, fungerende
motor), i henhold til Vegtrafikkloven. Bilen må være EU-godkjent. Hvis sjåfør som
skal hente bil opplever at bilen ikke møter krav til tilstand, så er sjåfør forbeholdt
retten til å avbryte transportoppdraget. Hvis bil åpenbart ikke er i kjørbar stand,
slik at sjåfør ikke kan hente bil, så har Cartrade Solution rett til å fakturere bilselger
for hentetjeneste selv om tjeneste ikke ble gjennomført. - Forsikring
Bilen er dekket gjennom forsikring hos leverandør for hentetjeneste. Dette
inkluderer kasko og ansvarsforsikring under oppdraget (henting av bil).
Transportoppdraget starter på det tidspunktet bil blir overtatt, og varer frem til bil er parkert på avtalt leveringssted. Ved transport på hjul, så blir det tatt bilder av bil og registrert kilometerstand ved hente- og leveringstidspunkt. - Avbestilling
Avbestilling må skje senest 24 timer før avtalt hentetidspunkt. Cartrade Solution
har rett til å få erstatning fra den annen part.
6. Bilselgers ansvar dersom minsteprisen ikke nås hos Cartrade Solution
- Hvis bilselger ikke ønsker å selge bil til høyeste bud lavere enn minsteprisen, skal
bilen hentes på testsenter senest 3 dager etter at salget ble avbrutt. Etter utløpt
frist påløper det en leie på 400 kroner per døgn for parkering. Cartrade Solution tar
ikke ansvar for bilen i denne perioden. Ved vedvarende uavhentet bil kan denne bli
borttauet for bilselgers kostnad og risiko. Cartrade Solution skal ha gitt skriftlig
advarsel 24 timer før borttauing, på mail eller sms.
7. Bilselgers ansvar etter aksept av høyeste bud
- Bilselgeren er forpliktet til å akseptere et tilbud til minsteprisen eller høyere.
- Hvis minsteprisen ikke nås, vil selgeren bli kontaktet av Cartrade Solution og kan
deretter velge å godta det høyeste budet, be om en ny auksjon eller avbryte
prosessen.
8. Bilforhandlerens ansvar etter å ha vunnet auksjonen
- Bilforhandlerens tilbud er bindende. Når kjøperen har vunnet en budgivning, blir kjøperen kontaktet av Cartrade Solution via e-post med instruksjoner om betaling. Betaling må være mottatt av Cartrade Solution innen 48 timer etter at auksjonen er avsluttet.
Sist oppdatert: 10.02.2024